Estetsko distanciranje – kako se odmaknuti od problema da bismo mu prišli s druge strane

U ekspresivnoj art terapiji ima jedan pojam koji hoću da vam približim jer može da se iskoristi u svakodnevnom životu. U pitanju je estetsko distanciranje.

Photo: Albina Gavrilović

Šta je estetsko distanciranje?

Svaki naš problem i dilema u životu imaju svoju svesnu i nesvesnu dimenziju. Svesna je ona koju znamo, ono čega smo svesni i na šta se žalimo prijateljima ili terapeutima. Nesvesno je ono što je u dubini ili pozadini tog problema ili disbalansa i mi nemamo pristup tim informacijama.

Estetsko distanciranje je kada imamo neki problem, dilemu ili disbalans i umesto da se bavimo time i beskrajno pričamo o tome i tražimo rešenje preokupirani problemom – odmaknemo se. E sad, naravno da kada nas nešto muči teško je da se odmaknemo. Ali umetnički izražaj nam nudi opciju za odmicanje – predstavimo svoj problem pomoću crteža ili nekog drugog umetničkog artefakta koji ne mora da ima umetničku vrednost.

Šta time dobijamo?

Ukoliko sami isprobate ovo videćete da dobijate olakšanje. Gotovo instant.

Ali to nije sve. Umetnički izražaj nužno u sebi sadrži angažovanje podsvesti – na taj način dobijamo one informacije koje su nam bile nedostupne dok smo bili preokupirani svojim problemom.

Nemojte misliti da je nužno da za ovo imate neko ogromno znanje da biste protumačili svoje delo. Ne. Kao što snovi obavljaju neku svoju funkciju i kada nisu analizirani, tako i umetnički izražaj – ista je stvar. Jedino što sebe ne možete da naterate da sanjate ono što vas muči, ali možete sebe da naterate da nacrtate ono što vas muči. Čak i da vam na svesnom nivou nije jasno kojim ste informacijama obogaćeni, videćete da se nešto promenilo u vama. Možda percepcija, možda osećanja, nešto će se desiti čak iako ne razumete u potpunosti svoje stvaralaštvo.

Ako radite crtež ili skulpturu – dodajte slobodno i neki tekst, makar smislite naslov, neki novi naslov koji se razlikuje od problema od kog ste krenuli. Kada nacrtate pogledajte šta ste nacrtali pa imenujte.

Daću vam jednu ideju ukoliko niste ljubitelj crtanja. Pomislite na taj problem, želju, dilemu ili disbalans koji imate. Napišite desetak prvih asocijacija na to. Pretvorite te reči, dodajući im još teksta – u pesmu. Ne mora ta pesma dobro da zvuči. Ne mora da se rimuje. Može da bude baš loša. Pročitajte je i pogledajte šta je novo tu u odnosu na ono što ste prethodno znali o svom problemu. I proverite sa sobom – kako ste sad, šta vam se dešava iznutra, šta se promenilo.

Distanciranje je najbolji način da dobijete informacije koje nikako ne biste dobili sve dok ste u stanju opsesivnosti oko problema. Tek odmicanjem dobijamo novu perspektivu. Možete ovo primeniti na neku ambivalenciju, problem sa donošenjem odluke, osećanje koje vas muči, poslovnu dilemu i tako dalje. Distanciranje ne mora da bude estetsko distanciranje. Ukoliko imate neki drugi metod da se odmaknete i dobijete nove informacije i perspektivu to je svakako dobro.